Nysgerrighed, udvikling og visdom i seniorarbejdslivet 60+ (NUVIS)

Med projektet NUVIS vil vi øge seniorernes handlekraft ved at fremme deres nysgerrighed, udvikling og visdom, samt ændre fortællingen om deres bidrag på arbejdsmarkedet.

NUVIS træ. Illustration: Ida Kirk Haumann
Illustration: Ida Kirk Haumann.

Vi lever i et aldrende samfund og pensionsalderen stiger. I modsætning til den gængse fortælling om nedslidte og udbrændte seniorer, er der en stor del af seniorarbejdsstyrken, der er i fortsat udvikling. Selvom vi bliver mindre tilbøjelige til at opsøge ny viden med alderen, er der fortsat mange, der deltager i læringsaktiviteter og udviklingsforløb. Og selvom der er enkelte ting, vi bliver dårligere til med alderen, er der også en lang række kompetencer, vi bliver bedre til, såsom at have overblik, at flette ny viden sammen med tidligere erfaringer, at sætte ting i system, at tænke løsningsorienteret, at se tingene fra den anden side og at drage omsorg. Med dette projekt vil vi undersøge, hvordan disse kompetencer udspiller sig i praksis i samarbejde med de fagforeninger, der er partnere i projektet.

 

 

 

I arbejdspakke 1 (A1) vil vi gennemføre en kvalitativ undersøgelse baseret på etnografiske metoder, hvor vi spørger, hvordan seniorerne bruger deres erfaringer, hvordan de fortsat udvikler sig, og hvordan deres karrierevej ser ud fremadrettet i overgangen til seniorarbejdslivet.

I arbejdspakke 2 (A2) og 3 (A3) vil vi øge seniorernes handlekraft gennem et praksisudviklingssamarbejde med Danske Fysioterapeuter, DJØF og DM om understøttelse af seniorernes udvikling. I A2 vil vi identificere ideer til initiativer, mens vi i A3 vil udvikle, afprøve og forankre initiativerne. Praksismålet er at iværksætte konkrete initiativer for seniorerne såsom fx sporskifte-programmer, fellowships, laboratorier, eftervidereuddannelsesinitiativer og lignende, samt koble initiativerne på varige netværk.

 

 

 

 

 

 

Metodisk benytter projektet sig både af klassiske kvalitative, etnografiske metoder i A1, samt samskabelsesmetoder inspireret af ’engaged research’ i A2 og A3. Gensidigheden mellem forskning og praksis ligger som en rød tråd i projektet. Projektet omfatter konkret afprøvning af metoder og indsatser.

I A1 udføres etnografisk feltarbejde blandt seniorer, der befinder sig i forskellige liminale tilstande i seniorarbejdslivet. Vi interviewer 30 seniorer og undersøger, hvordan de bruger og italesætter visdom, hvordan de bruger deres nysgerrighed, og hvordan de taler om udvikling. Deltagerne samples gennem parterne ud fra kriterier som anciennitet på arbejdsplads, form for liminalitet, rolle på arbejdsplads, køn, geografi, alder og uddannelsesbaggrund for at nå bred forståelse af seniorernes udfordringer.

I A2 vil vi bruge indsigter og data fra det etnografiske feltarbejde til at ideudvikle på tiltag, der kan fremme projektets formål i samarbejde med stakeholdere. Vi vil udvikle og gennemføre fire idégenererende, databaserede workshops i samarbejde med parterne, som i A3 skal blive til konkrete indsatser.

I A3 skal parterne samarbejde om at udvikle, formulere, afprøve og forankre tiltagene. I dette arbejde trækker vi både på arbejdet fra A2, data fra A1, parternes erfaringer med kurser og tiltag til seniorer samt PIs erfaringer med kompetenceudvikling for seniorer og viden om didaktiske teorier om geragogi og livslang læring. I A3 skal partnerne hjælpe med udviklingen, skalere tiltagene og forankre dem i deres organisationer. Desuden gennemfører Københavns Universitet en opsøgende indsats hos flere interessenter for at få tiltagene skaleret yderligere.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Udover at forankre projekttiltag (fx kurser, fellowship-programmer, kurser, laboratorier, etc.) hos partnerne, formidles og videreføres projektets tiltag og viden også i parternes seniornetværk. Desuden indgår andre interessenter i følgegruppen og vil blive tilbudt deltagelse i workshops og på konferencer. Forventningen er desuden, at flere fagforeninger vil tilbyde deres medlemmer lignende tiltag som dem, der udvikles i projektet. Viden fra projektet forankres desuden i Det Humanistiske Fakultets og PIs udvikling af EVU-tilbud til seniorer, som også har til formål at fremme nysgerrighed, visdom og udvikling blandt dem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Forskere

Navn Titel
Haumann, Ida Kirk Ph.d.-stipendiat Billede af Haumann, Ida Kirk
Lassen, Aske Juul Lektor Billede af Lassen, Aske Juul

Støttet af

VELUX Fonden logo

Projektet er støttet af Velux Fonden med 5 millioner kr.

Projektperiode: 2025-2027.

Kontakt